«شوللاتور» نویسنده و اسلامشناس مشهور آلمانی:
امام خمینی همیشه زنده است
6833 بازدید
اشاره: «پیتر شوللاتور» ژورنالیست و نویسنده نامدار آلمانی و گزارشگر مناطق درگیر جنگ و بحران، به عنوان یک جهانشناس شهرت داشت. این نویسنده و ژورنالیست نامدار حتی در اوان کهنسالی با اشتیاق به مسائل سیاسی به کشورهای مختلف جهان سفر میکرد و عطش عجیبی برای آشنایی بیشتر با کشورهای جهان داشت؛ بنابراین تحقیقات و گزارشهای شوللاتور محدود به میز تحریر نمانده و او خود بیش از همه علاقهمند آشنایی نزدیک با مردم، رسوم و رهبران مقتدر کشورها بود و میخواست تا همه را از نزدیک تجربه کند. به همین دلیل نیز او از آغاز کار خبرنگاریاش از خط مقدم جبهه گزارش میداد. شوللاتور سابقه فعالیتهایی نظیر سردبیری هفتهنامه «اشترن»، خبرنگار مستقر تلویزیون آلمان در پاریس، و دهها سمت و عنوان مرتبط با جهان خبر و سیاست را در کارنامه خود دارد. وی در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت رسانه ای خود در بیشتر جنگهای خاورمیانه از سال ۱۹۶۷ تاکنون از جمله جنگهای اعراب و رژیم صهیونیستی در سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حملات نظامی این رژیم به لبنان و فلسطین طی سهدهه اخیر به عنوان گزارشگر حضور داشته است. معروفترین کتاب او «مرگ در مزارع برنج» نام دارد که در سال ۱۹۷۹ منتشر گردید و با ۱/۳ میلیون شمارگان پرفروشترین کتاب به زبان آلمانی پس از سال ۱۹۴۵ محسوب میشود. او همچنین کتابهای زیادی در مورد اسلام و اوضاع سیاسی جهان نوشت. در این کتابها مسائل جنجالبرانگیز میان ابرقدرتهای پیشین را بررسی و مطرح کرده است. شوللاتور همچنین به خاطر همراهی امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در هواپیمای حامل ایشان که در بهمن ۱۳۵۷ از پاریس به تهران عازم بود، برای ایرانیها چهرهای شناخته شده است. پیتر شوللاتور به پاس خدمات خبرنگاریاش در سال ۲۰۰۵ جایزه «هنری نانن» را گرفت و در سال ۲۰۰۶ جایزه معتبر «شخصیت شایسته» آلمان به او اعطا شد. مونیکا گوترز وزیر فرهنگ حکومت فدرال آلمان پس از نشر خبر درگذشت شوللاتور او را «ابرمرد ژورنالیزم» خواند و گفت: «با رفتن او آلمان آخرین جهانشناس خود را از دست داد.» متن زیر بخشی از مقاله وی تحت عنوان «امام خمینی همیشه زنده است» میباشد که در نشریه آلمانی «اشترن» به تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۳۶۸ به چاپ رسیده است.
****
(به نقل از نشریه ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی؛ ۱۳۶۸/۳/۱۹)
«آیتالله خمینی یک رهبر قرون وسطی نبود؛ بلکه او مظهری مقدس و به نوبه خود فردی عادل بود. حتی اگر این صفت به جهت قربانیان زیاد او غیرقابل قبول به نظر برسد. آقای پیتر شوللاتور نویسنده و شرقشناس معروف آلمانی در مقاله مفصلی در مجله آلمانی «اشترن» امروز (۱۸ خردادماه ۱۳۶۸) درباره آیتالله امام خمینی همچنین نوشته است که در شخصیت امام خمینی افسانه و سیاست حقیقی در هم ادغام بوده است و اینک پس از درگذشت او سؤالات بسیاری مطرح میشود. از جمله اینکه آیا اصلاً کسی وجود دارد و میتواند جانشین او شود و یا اینکه آینده کشور الهی - اسلامی ایران چه میشود. امام خمینی با وجودی که فقط رهبری اقلیت شیعه را به عهده داشت به همه مسلمانان یعنی به سنیها هم اعلام میکرد که اسلام حقیقی با تصورات دموکراسی غرب قابل توافق و اتحاد نیست. کسی که در این سطح دینی فکر میکند و تقوای اسلامی را در عزاداری فعال برای امامان کشته شده میبیند و کسی که آنقدر به عقب برمیگردد که به اجتماع ایدهآل زمان مکه و کوفه برسد، برایش نحوه زندگی آمریکایی و فساد اخلاقی در آنجا یک هنر شیطانی خواهد بود. مبارزه قدرت در ایران تازه آغاز شده است و به زودی پایانیافتنی نیست. شایعاتی مانند فعالیتهای ضدّ انقلابیون و اینکه مجاهدین[خلق] و یا رضا پهلوی به قدرت میرسند، آرزویی و عملی نشدنی هستند. جمهوری اسلامی با وجود غرغرکردنهای مردم و روشنفکران و بازاریها بسیار عمیق در میان مردم متقی و ساده و کشاورزان و مستضعفین و فقیران در محلههای خراب شهرهای بزرگ ریشه دوانده است و آنها بسیار مورد عنایت امام خمینی قرار داشتند. علاوه بر آن کشور الهی در کنترل پاسداران انقلاب قوی و جنگدیده میباشد که شعار آنها همچنان آزادی کربلا و نجف و بیتالمقدس و مکه است. برخلاف عقاید رواج یافته در جهان امام خمینی یک تندروی کور نبوده است. بلکه همانگونه که طی ماههای طولانی در پوکر گروگانگیری آمریکاییها نشان داد، یک استاد تاکتیک بود. رفتار بسیار حساب شده او در کنترل و جهتدهی مسلمانان مانند موضع اخیر مربوط به [سلمان] رشدی، دیگر در آینده وجود نخواهد داشت و کمبود آن حس خواهد شد. عقیده امام خمینی مربوط بر اینکه باید به اسلام اصلی و واقعی برگشت، و بازگشت به طبیعت اسلام که در غرب به آن بنیادگرایی نام گذاشته شده باید عملی شود. همه این پیامهای روحانی و معنوی در آینده هم اثر خود را باقی خواهند گذاشت، و نه فقط در میان شیعیان و بلکه بیشتر حتی در میان ملل عرب و سنی نیز مؤثر خواهد بود. در میان مصریها و مراکشیها و فلسطینیها جوانان امیدوارند که بتوانند انقلاب اسلامی داشته باشند و از عقاید غربی و کمونیستی رهایی یابند. مرگ امام خمینی نه تنها یک واقعه سیاسی بلکه یک واقعه مذهبی هم هست، و همیشه در افسانهها مردگان قویتر از زندگان هستند.»
نظرات