ارائه روایت انحرافی از انقلاب اسلامی در جشنواره ابوظبی


1640 بازدید

ارائه روایت انحرافی از انقلاب اسلامی در جشنواره ابوظبی

جشنواره ابوظبی امسال تلاش کرده با حضور دو فیلم درباره انقلاب اسلامی سیاست ارائه روایت انحرافی از انقلاب را دنبال کند و الگویی از نگرانی از آینده را در میان انقلابیون منطقه و جریان بیداری اسلامی ایجاد کنند.
 
به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی پنجشنبه 24 اکتبر(2 آبان) در بخش‌های متفاوت آغاز به کار می‌کند.
اما در مهمترین بخش از این جشنواره یعنی بخش مسابقه فیلم‌های داستانی 25 فیلم از 13 کشور جهان در آن حضور دارد که مهمترین فیلم‌های این بخش فیلم «کهنه و پاره پاره» کاری از احمد عبدالله درباره انقلاب مصر، «زیر شن‌های بابل» به کارگردانی «حمد الدراجی» و «کشورم شیرین ... کشورم گرم» ساخته کارگردان کرد عراقی «هینر سلیم» با بازی گلشیفته فراهانی است.
بنابر این گزارش در این بخش فیلم‌هایی از انگلیس، هلند، امارات، فرانسه، قطر، بوسنی، فرانسه، کانادا، آمریکا، آرژانتین، هند، چین و فیلیپین حضور دارند و برای جایزه‌هایی معادل 225 هزار دلار رقابت می‌کنند.
در بخش مسابقه افق‌های نو این جشنواره فیلم‌های داستانی بلند از آثار اول یا دوم کارگردانان به نمایش در می‌آید که آثاری درباره مصر و فلسطین در راس آثار حاضر در این بخش از جشنواره هستند.
مسابقه فیلم‌های مستند بلند با جوایزی شامل 195 هزار دلار، مسابقه فیلم‌های داستانی کوتاه، فیلم‌های مستند کوتاه و فیلم‌های انیمیشن از دیگر بخش‌های این جشنواره است که در آن دو فیلم درباره ایران که یکی از آنها تولید سوئد و دیگری تولید ایران است حضور دارند.
بنابر این گزارش آنچه این دو فیلم را به هم متصل می‌سازد موضوع این دو فیلم است که درباره انقلاب اسلامی است؛ فیلم ثبت شده به اسم کشور سوئد فیلم «انقلاب دزدیده شده من» ساخته ناهید سروستانی است که در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند» شرکت کرده و داستان یکی از فراریان ضدانقلاب در سال 57 است که سازنده تلاش می‌کند آن را به فتنه 88 مرتبط سازد.
فیلم دیگر که در بخش فیلم‌های کوتاه شرکت کرده فیلم «خاطرات انقلاب بهمن، عاشق لیلی» ساخته فرحناز شریفی است که در این فیلم با استفاده از تصاویر بایگانی شرح عاشقانه و شاعرانه‌ای همراه با جناس‌های لفظی ظریف از روزهای انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد.
در این فیلم که پیش از این در جشنواره‌های متعددی چون نورنبرگ، آمستردام و جشنواره تورنتو حضور داشته! در اوج تظاهرات‌های انقلاب بهمن عاشق خواهر دوست شهیدش «لیلی» می‌شود اما پدرش او را از این مسیر برحذر می‌دارد اما او بدون توجه به این هشدارها مسیر خود در عشق به لیلی و مسیر انقلابی خود را ادامه می‌دهد!
به گزارش فارس، حضور دو فیلم با موضوع انقلاب اسلامی در جشنواره ابوظبی که در چند سال گذشته تیغ تیز خود را علیه ایران کشیده است و در سال گذشته شاهد تقدیر آن از فیلم «یک خانواده محترم» بودیم نشان از سیاست خاصی دارد که اخیرا در کشورهای عربی نسبت به انقلاب اسلامی به راه افتاده است.
در این سیاست که در سایه خلا حضور سینمای انقلاب اسلامی دنبال می‌شود به‌ویژه با حمایت از فیلم «انقلاب دزدیده شده من» سعی شده تا با روایتی انحرافی از انقلاب اسلامی الگویی از نگرانی را در میان انقلابیون منطقه و جریان بیداری اسلامی الهام گرفته از انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی ایجاد کنند.


فارس