حزب رستاخیز
آغاز پادشاهی فهد در ۲۳ خرداد ۱۳۶۱ با مرگ خالد بن عبدالعزیز، نقطه رسمیت یافتن تغییر سیاست عربستان سعودی در مواجهه با اسرائیل بود. هرچند خالد بن عبدالعزیز چندان دلبستگی به سیاست نداشت و تنها فعالیت سیاسی شاخص او پیش از رسیدن به پادشاهی، شرکت در کنفرانس سنت جیمز لندن دربارهٔ فلسطین در سال ۱۳۲۷ بود و پس از آن از سیاست دوری گزید. اما پس از ترور فیصل در سال ۱۳۵۴ شمسی، او به پادشاهی رسید و البته بلافاصله...
پس از قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، شهر قم و به ویژه مدرسه فیضیه، همه ساله شاهد برگزاری مراسمی در بزرگداشت شهدای این حادثه بوده است. مراسم دوازدهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در سال ۱۳۵۴ مصادف با شب جمعه بود. عده کثیری از مردم نقاط مختلف کشور به قصد زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) به شهر قم سفر کرده بودند. جمعی از طلاب و مردم در مدرسه فیضیه به سوگ نشستند و مجلس یادبودی برای شهدای مظلوم قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲...
عصر روز ۱۵ خرداد ۱۳۵۴، طلاب حوزه علمیه قم به مناسبت سالگرد قیام خونین پانزده خرداد ۱۳۴۲ در مجلس یادبودی شرکت کردند که در مدرسه فیضیه تشکیل شده بود. این مجلس، مبدّل به تظاهرات گردید و شعارهایی چون:«درود بر خمینی»، «خمینی، خمینی خدا نگهدار تو/ بمیرد، بمیرد دشمن خونخوار تو» در فضای مدرسه طنین افکند. مأموران ساواک و شهربانی، که از قبل پیشبینی چنین واقعهای را مینمودند و -...
روحانیت شیعه در طول تاریخ همواره در راه مبارزه با استعمار پیشرو و طلایه دار نبرد علیه متجاوزین بوده است، یکی از این روحانیون آیت الله شیخ محمد مهدی خالصی (ره) است که در زمان اشغال عراق توسط انگلیس فتوای جهاد علیه آنان را صادر کرد و زمینه ساز قیام ملت عراق و در نتیجه استقلال نسبی کشورش در آن مقطع زمانی شد.
اعلامیه علما و روحانیون حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت حاجآقا مصطفی خمینی
اعلامیه انجمن اسلامی دانشجویان کلن (وابسته به اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا) به مناسبت شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی
تاریخ سند: آذرماه ۱۳۵۶ سرّی برگزاری مجلس تذکر به مناسبت چهلمین روز درگذشت مصطفی خمینی پسر روحاللّه خمینی در مسجد اعظم و انجام تظاهرات خیابانی و دادن شعار به نفع خمینی و قصد اشغال مدرسه فیضیه و شکستن چند جام از شیشههای بانکها در شهر قم روز ۳۶/۹/۹[۲۵] به مناسبت چهلمین روز درگذشت مصطفی خمینی فرزند روحالله خمینی، مجلس تذکری در مدرسه امیرالمؤمنین شهر قم برگزار گردید. در پایان این مجلس،...
همزمان با گستراندن شایعه کشتن آیتالله خمینی در عراق، بحث و جدل نسبتاً بیسابقهای در حوزه قم و محافل مذهبی و مبارزاتی ایران بروز کرد. کتاب شهید جاوید، منشأ این بگومگوها بود. شهید جاوید، نوشته نعمتالله صالحی نجفآبادی در آبان ۱۳۴۹ منتشر شده بود. او قیام امام حسین علیهالسلام را نه برای شهادت، بلکه برای تأسیس حکومت اسلامی دانسته، آگاهی امام به مرگ خود و خانوادهاش را منتفی تلقی کرده بود. این...
«ما دیدیم که دو سال، سهسال، -حالا هم تتمهاش هست- کتاب شهید جاوید! چه بساطی درست کردند برای کتاب شهید جاوید! با هم اختلافات؛ اهل منبر و اهل محراب و اهل بازار و اهل کذا. یکی از آن طرف کشید و یکی از آن طرف کشید؛ و یک ماه مبارک، یک ماه محرم، و سایر ایام خودشان را صرف کردند و قوا را هدر بردند، و «اعلیحضرت» با کمال آرامش اموال این ملت را خورد و سلطه خودش را تحکیم کرد بر آنها! آقایان هم، همه متحفّظند...
: پس از تبعید امام خمینی و فرزندشان آیتالله سیدمصطفی خمینی به عراق و اقامت در نجف، ساواک طرحی برای تضعیف موقعیت مرجعیت ایشان، کنترل تماسها و ارتباطات ایشان، تقویت مخالفین رهبری و مرجعیت ایشان در نجف، و جلوگیری از رسیدن وجوهات شرعیه و برقراری شهریه طلاب به نام امام در داخل و خارج از کشور تهیه و با تمام قوا به اجرا گذارد. پس از صدور اعلامیه امام خمینی در فروردینماه ۱۳۴۶، به شدت روحانیون...
در سال ۱۳۴۹ کتابی به نام «شهید جاوید» به قلم نعمتالله صالحی نجفآبادی، از روحانیون مبارز ضد رژیم شاهنشاهی منتشر شد. نویسنده تلاش کرده بود از زاویهای جدید، قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را بررسی کند. حرف اصلی کتاب این بود که امام حسین(ع) برای «تشکیل حکومت اسلامی» به سمت کوفه حرکت کرده، ولی سیر حوادث به گونهای شد که قیامشان به واقعه عاشورا و شهادت منجر شد. نگاهی که به تعبیر برخی،...
عصر روز 15 خرداد 1354، طلاب حوزه عـلمیه قـم بـه مناسبت سالگرد قیام خونین پانزده خرداد 1342 در مجلس یادبودی شرکت کردند که در مدرسه فیضیه تشکیل شده بـود.این مجلس، مبدل به تظاهرات گردید و شعارهایی چون:«درود بر خمینی»،«خمینی،خدانگهدار تـو/ بمیرد،بمیرد دشمن خـوانخوار تـو»در فضای مدرسه طنین افکند.مأموران ساواک و شهربانی،که از قبل پیشبینی چنین واقعهای را مینمودند و-چنانکه...
یازدهم اسفندماه سال ۱۳۵۳ محمدرضا پهلوی با برگزاری یک نشست خبری، ضمن اعلام پایان نظام چند حزبی در ایران، خبر از تأسیس یک حزب فراگیر با نام حزب رستاخیز ملت ایران داد. حزبی که همه مردم مجبور بودند یا به عضویت آن در آیند و یا بین زندان و رفتن از ایران، یک راه را انتخاب کنند. امیرعباس هویدا ابتدا به مدت دو سال و سپس به مدت چهار سال از سوی شاه بهعنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. در طول فعالیت حزب، مسئولان...
عصر روز یکشنبه یازدهم اسفند سال ۱۳۵۳، محمدرضا پهلوی با برگزاری نشستی، اعلام کرد که تاریخ انقضای نظام چند حزبی به اتمام رسیده و در ادامه از ضرورت تأسیس حزبی واحد و فراگیر سخن سخن گفت؛ «حزب رستاخیز ملت ایران». شاه در صحبتهایش، منتقدان و مخالفان حزب جدید را بی وطن خواندهپ و خطاب به آنها گفت از ایران بروند؛ وگرنه زندان در انتظارشان خواهد بود. آنچه در ادامه میخوانید بخشی از سخنان...
: تشکیل حزب رستاخیز به عنوان تنها حزب فراگیر کشور در اسفند ۱۳۵۳ با دستور شاه، مورد انتقاد اغلب گروهها و چهرههای مختلف سیاسی قرار گرفت. مخالفین رژیم شاه و انقلابیون از زاویه تحلیلی خود، و وفاداران به رژیم شاه نیز با عینک خود این تصمیم را تحلیل میکردند. مظفر بقایی چهره معروف حزب زحمتکشان نیز یکی از این افراد بود که در نامهای خطاب به شاه، ضررهایی که این اقدام متوجه رژیم شاه میکرد...
تاریخ سند: 10 آبان 1356 سرّی تعطیل حوزه علمیه و بازار قم به مناسبت فوت مصطفى خمینى پسر روحالله خمینى و دادن شعار به نفع خمینى و پخش اعلامیه در مجلس ترحیم در شهر قم روز 36/7/30[25] مصطفى خمینى پسر ارشد روحالله خمینى به علت سکته قلبى در عراق فوت شده است. به همین علت کلاسهاى درس حوزه علمیه قم به مدت دو روز و بازار این شهر نیز روز جارى تعطیل گردیده است. بعد از ظهر روز 36/8/1 از طرف آیتالله...
تاریخ سند: 14 آبان 1356 خیلی محرمانه موضوع: برگزاری مجلس ختم مصطفی خمینی در مسجد ارک از ساعت 1500 الی 1700 روز یکشنبه مورخه 36/8/8[25] از طرف بازرگانان، بازاریان، اساتید دانشگاه مجلس ختم یاد شده بالا در مسجد ارک برگزار گردید که در حدود 8 هزار نفر از طبقات مختلف مردم از جمله، جامعه روحانیت تهران، اساتید دانشگاه، دانشجویان، جامعه مهندسین، رهبران سابق جبهه باصطلاح ملی و رهبران نهضت باصطلاح آزادی،...
پیشگفتار اهمیت حضور نخبگان و تأمین امنیت و فعالیت آزادانه آنان در یک جامعه رشدیافته و یا رو به رشد، موجب بالندگی بیشتر کشور و حتی جامعه جهانی گردیده و به تولید علم و اندیشه و توسعه همه جانبه و پایدار انجامیده و علیرغم برخی کنشها و واکنشهای طبیعی میتواند ثبات سیاسی حکومتها را نیز موجب گردد. ضمن اینکه مهمترین مانع بر سر راه استبداد، خودکامگی، و فساد در تمامی عرصههای اجتماعی بوده و...