در آستانه سالگرد ارتحال امام (ره)؛

رونمایی از کتاب سند انتخاب


رونمایی از کتاب سند انتخاب

آئین رونمایی از کتاب "سند انتخاب" (روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی پس از امام خمینی) با حضور آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

در آستانه سی‌ویکمین سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب  و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به سکانداری انقلاب اسلامی، آئین رونمایی از کتاب "سند انتخاب" (روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی پس از امام خمینی)، در محل سالن جلساتِ کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان با تقدیر از آقای محسن سام مولف کتاب «سند انتخاب»، از زحمات دیگر دست‌اندرکاران تهیه و انتشار این اثر از جمله آقایان روزی‌طلب، رمضانی و سید محمود حسینی قدردانی کرد و حضور آیت‌الله مجتهد شبستری را در این مراسم خیرمقدم گفت. وی سپس درباره اهمیت مسئله "ولایت" در اسلام یادآور شد: ولایت جزئی ماهوی از اسلام است. اگر نبوت را جنس بگیریم، ولایت فصل آن است. زیرا خاتمیت به معنای انقطاع تبیین و تشریع دین نیست، بلکه انقطاع وحی و آغاز علوم الهی منتقله به ولاة امر و الهام است. به همین جهت مسئله ولایت چه در نبوت و چه در امامت و چه در اجتهاد تا ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه دارد.

حجت‌الاسلام حسینیان با اشاره به شیوه‌های انتخاب رهبری جامعه در اسلام اظهار داشت: انتخاب رهبری در تشیع منطقی‌ترین و دمکراتیک‌ترین روش است؛ چه مانند زمان امام بدون حزب، سازمان، نیروی مسلح تنها با کشف مردم از علم، زهد، شیوه‌ زندگی و ویژگی‌های امام ایشان را به‌عنوان رهبر پذیرفتند و چه در زمان حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای که خبرگان که همان عالمان تشخیص رهبری و گروهی اندیشمند می‌باشند توسط مردم انتخاب می‌شوند و آن‌ها با مشورت یکدیگر فردی عالم و جامع الشرایط را برای رهبری انتخاب می‌کنند که این شیوه منطقی‌ترین نوع انتخاب رهبری است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: اگر روزی جهان به این درجه برسد که رهبران خود را از میان دانشمندان و توسط دانشمندان انتخاب کند قطعا افرادی مانند "ترامپ" رئیس‌جمهور نخواهند شد. گرچه سطح رهبری در جهان بسیار پائین آمده. اگر رؤسای جمهور فرانسه، آمریکا، نخست‌وزیران انگلیس و سایر رؤسای پیشین جهان غرب و شرق را خالی از ستم‌های آن‌ها بررسی کنید و با روسای فعلی مقایسه کنید متوجه خواهید شد که سطح رهبری در جهان خیلی پائین آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان افزود: رهبری انقلاب را نمی‌توان با رهبران جهان قیاس کرد، ولی نظری بیفکنید در سخت‌ترین شرایط، در پیچیده‌ترین مسائل و با اتحاد دشمنان انقلاب، رهبری انقلاب توانسته ایران را به قدرتمندترین کشور که آمریکا باید از آن بهراسد تبدیل کند. پایگاه آمریکائیان با چندین موشک نواخته می‌شود و ترامپ به توجیه آن می‌پردازد؛ کشتی‌های نفتکش ایران از کنار نیروی دریایی آمریکا و زیر بمب‌افکن‌های آن‌ها می‌گذرند و آمریکایی‌ها با همه‌ی رجزخوانی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند. رهبری انقلاب، از لحاظ علمی و نفوذ بین‌المللی ، نظامی با قدرت چشمگیر ساخته است. این نتیجه ساختاری ولایت و انتخاب صحیح خبرگان در سال 1368 است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره کتاب «سند انتخاب» عنوان کرد: کتاب "سند انتخاب" که امروز از آن رونمایی می‌شود، توسط آقای سام با ادبیاتی روان نگاشته شده است. این کتاب مستند به اسناد کتبی، اسناد شفاهی خبرگان حاضر در مجلس انتخاب و اسناد صوتی و تصویری فراوانی نوشته شده است که در مجموع کتابی متقن محسوب می‌شود. امید است ما با قلم و بیان شیوا، تاریخ را به نسل‌های آینده منتقل سازیم و دین خود را نسبت به انقلاب اسلامی ادا کنیم و رضایت شهدا را جلب نمائیم.

در ادامه این جلسه آیت‌الله مجتهد شبستری از اعضای مجلس خبرگان و عضو اولین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: درباره ولایت فقیه در کتب فقهی ادله فراوانی اقامه شده است، مخصوصا کتاب ولایت فقیه امام خمینی که در آن ادله زیادی آمده است. باید توجه داشت مسئله حاکمیت فقیه در زمان غیبت از بدیهیات عقلی است و روایات زیادی از ائمه معصومین وجود دارد که هر کدام ادله‌ای از ولایت فقیه بشمار می‌رود. برای مثال در خطبه 173 نهج‌البلاغه امام علی(ع) می‌فرمایند: ای مردم به درستی سزاوارترین مردم به امر خلافت و امامت کسی است که نیرومندترین و تواناترین فرد نسبت به حکومت‌داری، اسلام‌شناس تمام است و داناترین فرد به احکام اسلامی به شمار می‌رود.

آیت‌الله شبستری با اشاره به برگزاری جلسه خبرگان رهبری در روز 14 خرداد سال 1368 گفت: شامگاه 13 خرداد بود که از دبیرخانه خبرگان زنگ زدند و گفتند فردا ساعت 9 صبح جلسه است. در آن شب ما از فقدان شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیر امام خمینی ناراحت بودیم و نگران بودیم که آینده این کشور بعد از رحلت امام چه خواهد شد. همان شب جمله‌ای را یادم آمد که امام خمینی درباره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مطرح کردند و بارقه‌ای از امید در دلم زنده شد. صبح روز بعد جلسه تشکیل شد و در ابتدا وصیت‌نامه امام قرائت گردید. بعدازظهر همان روز، اولین بحث به موضوع تعیین رهبری اختصاص داشت و مسئله رهبری شورایی و رهبری فردی مطرح شد. گفتند که بحث شورا مقدم است و بر همین اساس موافقین و مخالفین آن صحبت کردند. بعد از آنکه رهبری شورایی رأی نیاورد وارد موضوع رهبری فردی شدیم و نام افرادی مثل آیت‌الله گلپایگانی مطرح شد.

وی ادامه داد: زمانی که به نظرم رسید جلسه به نتیجه‌ ختم نمی‌شود، با صدای بلند خطاب به آقای رفسنجانی که مدیریت جلسه را برعهده داشتند گفتم: لطفا مطالبی که امام خمینی درباره آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند و شما آنان را شنیده‌اید مطرح کنید. خاطرم هست ایشان سه روایت را در مورد رهبری از زبان امام خمینی مطرح کردند. اولی به جلسه‌ای برمی‌گشت که آقایان بعد از عزل آقای منتظری از قائم مقامی خدمت امام رسیده و گفته بودند اگر آقای منتظری عزل شود کسی را برای رهبری نداریم؛ امام در جواب فرمودند با وجود آقای خامنه‌ای غمی نخواهیم داشت.

آیت‌الله شبستری به نقل از مرحوم هاشمی ادامه داد: مورد دوم، جلسه‌ای خصوصی بود که نزد امام رفته بودیم و مسئله رهبری را مطرح کردیم. ایشان باز هم فرمودند با حضور آقای خامنه‌ای مشکلی نداریم. روایت سوم از زبان حاج احمد‌آقا بود. از ایشان نقل شده است که وقتی آقای خامنه‌ای در مقام رئیس‌جمهور به کشور کره رفته بودند، حاج احمدآقا به امام می‌گوید آقای خامنه‌ای خوب در این مسئولیت جا افتاده است. امام نیز در پاسخ ایشان می‌فرمایند: آقای خامنه‌ای شایستگی رهبری را دارد. این سه روایت در آن جلسه نقل شد. البته چنانچه این اشارات هم نبود خبرگان رهبری به غیر از آقای خامنه‌ای به فرد دیگری نمی‌رسید و از ایشان شایسته‌تر کسی را سراغ نداشتیم. اما توصیه‌های امام سبب تسریع و کثرت رای‌گیری شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در شریطی که دنیای استکبار و مستکبرین دنبال فرصت بودند و لحظه‌شماری می‌کردند انقلاب اسلامی بعد از امام خمینی از بین برود، با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای تیرشان به سنگ خورد. آن‌ها دیدند بعد از گذشت 24 ساعت از ارتحال امام، رهبری عالیقدر انتخاب شد، رهبری که نه تنها در داخل مدیریت ایشان را می‌بینیم بلکه غیرمسلمانان هم به شایستگی ایشان اذعان دارند. از آقای کوفی‌عنان نقل شده که در دوران مسئولیتم سیاستمداران زیادی را دیده‌ام اما ملاقاتی که با آقای خامنه‌ای داشتم نظیر نداشت.

آیت‌الله مجتهد شبستری تاکید کرد: باید اشاره کنم اکنون که در پنجمین دوره مجلس خبرگان حضور دارم و به عنوان کمیته تحقیق فعالیت می‌کنم، نه تنها نقطه ضعفی از رهبری ایشان مشاهده نکرده‌ایم بلکه روز به روز قدرت و مدیریت ایشان را هم در مسائل داخلی و بین‌الملل بهتر احساس می‌کنیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جامعیت کتاب «سند انتخاب» گفت: بخش‌هایی از این کتاب را خواندم و تورق کردم و دیدم که این کتاب نسبت به کتاب‌های دیگر مثل کتاب "روایت رهبری" که آقای جبرائیلی نوشته – البته آن هم انصافا کتاب جامعی است - اما «سند انتخاب» جامع‌تر و کامل‌تر است. این کتاب هم مسائل قبل و هم مسائل بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای را بررسی کرده و واقعا سندیت دارد. تمام جزئیات جلسه خبرگان از جمله نظریات شخصیت‌ها، متن‌ها و غیره را با آدرس دقیق نقل کرده که واقعا سندیت دارد. امیدواریم این اثر هم برای خوانندگان مفید و هم صدقه جاریه‌ای برای مرکز اسناد انقلاب اسلامی باشد و از این جهت به حاج آقای حسینیان که این کتاب را چاپ کردند تبریک عرض کرده و از زحمات ایشان و همکارانشان قدردانی می‌کنم.

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تدوین کتاب «سند انتخاب» به نقش مردم در تحقق حکومت اسلامی پرداخت و گفت: برای رهبری در عصر غیبت دو عامل تأثیر دارد. یکی انتصاب آن به خداوند و دیگری رضایت مردم. انتصاب رهبر به خداوند باید از طریق سلسله امامت و نبوت صورت بگیرد. در اینجا رضایت یا نارضایتی مردم شرط نیست چون مشروعیت آن منتصب به خداوند است. ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که تا رضایت مردم نباشد، امکان تحقق حکومت الهی وجود ندارد.

وی در ادامه به با اشاره به 25 سال خانه‌نشینی امیرالمومنین علی(ع) اظهار داشت: چون مردم در صحنه نبودند حضرت امیر نتوانستند این حکم الهی را عملیاتی کنند. اما بعد از اینکه مردم به حضرت روی آوردند حضرت فرمودند اگر حضور این حضار نبود و اگر حجت نبود که مردم آمدند به میدان، ریسمان شتر خلافت را بر کوهانش می‌انداختم. این یعنی نقش مردم در تحقق امر حکومت.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در ادامه افزود: در عصر غیبت، ائمه، مردم را ارجاع می‌دهند و می‌گویند دنبال فقیه با این شرایط بروید، از او مطالبه کنید و از او بخواهید. مردم با تعلیمات اللهی باید قیام به قسط کنند. مردم باید انتخاب کنند. پس اگر این نقش مردم نباشد، آن تکلیف زمین می‌ماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و تأیید آن از جانب مردم اشاره کرد و گفت: مشروعیت الهی رهبری در نظام جمهوری اسلامی امری قطعی و مسلم است و تا این مشروعیت احراز نشود، اساس همه چیز در نظام مستحکم نخواهد بود.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم توانایی رهبر انقلاب اسلامی را زمینه‌‌های مختلف علمی، ادبی ، سیاسی و اجتماعی برشمرد و ایشان را در زمینه رهبری بی‌نظیر و انتخاب ایشان را لطف خداوند دانست.درپایان این مراسم نیز،آئین رونمایی ازکتاب«سند انتخاب» با حضور حجت‌الاسلام و المسللمین  حسینیان، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری و حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم برگزار شد.


پایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی