04 شهریور 1404

تصاویری از مونتاژ کامیون و جنگنده‌های آمریکایی در «کریدور ایران»


اندکی پس از اشغال ایران در شهریور 1320، ارسال محموله‌های آمریکایی به شوروی از طریق کریدور ایران آغاز شد و تا پایان جنگ جهانی ادامه پیدا کرد. طبق آمار وزارت امور خارجه آمریکا، در سال‌های 1320 تا 1324 مجموعاً 17.5 میلیون تن محموله تسلیحاتی و پشتیبانی آمریکایی به شوروی فرستاده شد که از این مقدار، حدود 4.16 میلیون تن (معادل 23.8 درصد) از کریدور ایران عبور کرد. این محموله‌ها شامل هواپیما، خودروی رزمی، کامیون، اسلحه و مهمات، غذا، فراورده‌های فلزی، فراورده‌های نفتی و امثالهم بود. محموله‌های آمریکایی به چند شکل از طریق کریدور ایران به شوروی ارسال شدند: 58 درصد از طریق راه‌آهن سراسری، 24 درصد از طریق کامیون‌ها و محموله‌های مونتاژشده در خاک ایران، 8 درصد از طریق وسایل حمل‌ونقل موتوری، 9 درصد از طریق عوامل بریتانیا و 7/0 درصد از طریق هواپیمای مونتاژشده در خاک ایران. مدیریت و نظارت بر ترانزیت محموله از طریق کریدور ایران برعهده واحدی از ارتش آمریکا به نام «فرماندهی خلیج فارس» (Persian Gulf Command) بود. در سال‌های اشغال ایران، مقر این واحد در خیابان شاه‌رضا (خیابان انقلاب اسلامی فعلی) تهران، ضلع جنوب‌غرب کالج آمریکایی‌ها (دبیرستان البرز فعلی) بود. (برای اطلاع بیشتر اینجا (+) را بخوانید.)

منبع تمام تصاویر: کتابخانه دیجیتال یگان مهندسی ارتش ایالات متحده


تصاویری از مونتاژ کامیون و جنگنده‌های آمریکایی در «کریدور ایران» بازدید مقامات یگان مهندسی ارتش آمریکا از کارگاه مونتاژ کامیون- خوزستان، ۱۳۲۱

جشن تکمیل مونتاژ و ارسال سی‌هزارمین کامیون- کارگاه مونتاژ آمریکا در خرمشهر، ۱۳۲۳


آماده‌سازی بمب‌افکن‌های متوسط آمریکایی برای اعزام به شوروی - یکی از فرودگاه‌های ایران، ۱۳۲۳
طبق نوشته عکاس، در این مرحله باید نشان روی بدنه هواپیما اصلاح و نشان ستاره سرخ شوروی جایگزین شود


مقر «فرماندهی خلیج فارس»- خیابان شاه‌رضا (خیابان انقلاب اسلامی) تهران، حوالی ۱۳۲۲