
19 مهر 1404
فتوای امام درباره کمک به مبارزات فلسطین
در 19 مهرماه سال 1347 زمانی که نماینده سازمان الفتح به دیدار امام خمینی در نجف رفت و ازایشان نظرشان درباره سازمان را پرسید. امام خمینی حمایت از فلسطین و مبارزه علیه اسرائیلیها را در جهت سربلندی اسلام دانستند و جواز پرداخت وجوه شرعی به مجاهدان راه خدا را صادر نمودند،روایتاین موضوع در صفحات 313 تا 315 از کتاب «شرح اسم»به رشته تحریر درآمده است. کتابی که در تابستان 91 توسط موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به قلم هدایت الله بهبودی منتشر شده است و خواندن آن خالی از لطف نیست:
هفتهای به آغاز ماه محرم باقی بود. هر زمان به تهران میآمد در نشست علمای مبارز تهران که معمولا هر پنج شنبه برگزار میشد، شرکت میجست.
جلسه آن روز در خانه شیخ حسین کاشانی برگزار شد و آقایان سید محمدرضا سعیدی، سید محمود طالقانی، محمد منتظری و سیدعلی خامنهای شرکت داشتند. منبع ساواک، فقط چند جملهای از پایان جلسه نوشت. شاید دیر رسیده بود: «سیدمحمود طالقانی از سید محمدرضا سعیدی خواست که تعدادی از اعلامیه فتوای خمینی... به وی بدهد. سعیدی اظهار داشت فعلا چیزی ندارم، ولی از نجف اعلامیهای که به مهر و امضاء خمینی باشد خواستهام تا عین آن چاپ شود. هر موقع رسید برای شما هم میفرستم.»
طالقانی گفت مگر اعلامیه قبلی را از خمینی نگرفتهاید؟ سعیدی در جواب گفت [که] نه اعلامیه مذکور از روزنامه نور افست شده است.[1] دراین موقع شیخ حسین کاشانی به طالقانی اظهار نمود دو برگ از اعلامیه فتوای خمینی را به من دادهاند. طالقانی گفت دو برگ به درد نمیخورد. اقلا باید آن قدر باشد که اگر سازمان امنیت متوجه شد چیزی گیرشان بیاید.»[2] اما مسائل مورد بحث در جلسه بیش ازاین بوده، حتی درباره دو تن که اخیرا توسط حکومت عراق به جرم جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شدهاند خبرهایی داده شد و محمد منتظری گفت کهاین دو جاسوسی اسرائیل (وابسته به دستگاه امنیتیایران )بوده اند.[3] اما آنچه راجع به فتوای امام خمینی مطرح شد، پاسخهایی است که امام خمینی درباره وجوب مبارزه با اسرائیل و همیاری با مبارزان فلسطینی به نماینده سازمان الفتح داد. امام در پاسخ به پرسش اول مبنی بر امکان پرداخت وجوه شرعی به مجاهدان فلسطینی تحت امر سازمان فتح، در واقع فتوا میدهد و مینویسد که «أکیده شایسته، بلکه واجب است که قسمتی از وجوه شرعی مانند زکات و سهم امام به مقدار کافی بهاین مجاهدان راه خدا اختصاص یابد.» امام در ادامه تأکید میکند که «به مجاهدانی که درصفوف نبرد و فداکاری به منظور از بین بردن صهیونیسم کافر ضدبشر میجنگند و برای احیاء و بازگرداندن مجد و شرف اسلامیاز دست رفته میکوشند و برای گرامیداشت تاریخ شریف اسلام نبرد میکنند و بر هر مسلمانی که به خدا و روز جزا ایمان دارد واجب است که تمام قوا و نیروی خود را دراین راه به کار برد.»
تکثیر گسترده فتوا امام (ره) در مورد کمک به مبارزان فلسطینی
امام چهار پرسش یادشده را کتبا جواب داد.[4] حاصلاین پرسش و پاسخ توسط سازمان الفتح به چهار زبان عربی، ترکی، انگلیسی و فرانسه ترجمه شد و همراه با اظهارنظر جمعی از علمای اهل سنت و شیعه و از آن جمله آیتالله حکیم در سطحی وسیع منتشر گردید. این فتوا بهایران هم رسید. سندها میگویند اگراین اعلان به دست ساواک میافتاد، یک اتهام به اتهامات دارنده آن اضافه میشد. جلسه پنج شنبه آن (22/12/47)بی واکنش نماند. مقدم، مدیر کل اداره سوم پس از دیدن گزارش یادشده، دستور داد از آنجا که ادامه فعالیتهای سید محمدرضا سعیدیخراسانی به مصلحت نمیباشد» تلفن و مکاتباتش سانسور گردد تا بتوان مدارکی برای دستگیری او به دست آورد. وی اضافه کرد ضمنا مشخصات بیشتری از محمد منتظری و سیدعلی خامنهای را تهیه و اعلام نمایند. »[5]
[1] روزنامه النور چاپ عراق، فتوای امام خمینی را درباره جواز صرف زکات و صدقات برای مبارزان فلسطینی، به
زبان فارسی چاپ کرده بود. (هفت هزار روز، ج 1، ص 353)
[2] اسناد ساواک، از 20 ه 3 به 316، شم 48485/20 ه 3 مورخ 27/12/47
[3] همان، شم 48517 / 20 ه 3، مورخ 28/12/47
[4] صحیفه امام، ج 2، صص 199 تا 201
[5] اسناد ساواک، نامه اداره کل سوم به ریاست ساواک تهران، شم 316/198، مورخ 19/1/48