19 خرداد 1405

پیاده کردن نیروی نظامی در کشوری مستقل جرمی نابخشودنی است

پیام امام خمینی به اعضای شرکت‌کننده در «کنفرانس بین‌المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران»


پیاده کردن نیروی نظامی در کشوری مستقل جرمی نابخشودنی است

دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۵۹ «کنفرانس بین‌المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران» با حضور هیأت‌های مختلف از حدود ۵۰ کشور جهان آغاز به کار کرد. نمایندگان مجلس، دانشمندان و روزنامه‌نگاران و فعالین ضداستعماری در قالب هیأت‌های نمایندگی کشورهای مختلفی مثل اتریش، آلمان شرقی و غربی، لبنان، پاکستان، مالزی، مکزیک، فیلیپین، سوئد، دانمارک، اسپانیا، لهستان، شیلی، شوروی، انگلستان، هلند، عربستان، آلبانی، مجارستان، ژاپن، هند، یوگسلاوی، آرژانتین و الجزایر در این کنفرانس حضور داشتند.

در آغاز به کار این کنفرانس متن پیام امام خمینی توسط صادق قطب‌زاده وزیر امور خارجه به این شرح قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم‌

اکنون که نمایندگان بعضی از ملت‌ها و احزاب سیاسی برای رسیدگی به جرائم دولت امریکا و وابستگان آن از آن‌جمله محمدرضای[پهلوی] خائن و مخلوع، به ایران، این کشور غارت‌زدۀ مظلوم آمده‌اند، با تشکر از زحمات آنان باید تذکر دهم که ملت و دولت ایران قادر نیستند که جمیع اسناد جرائم پنجاه‌ساله رژیم سابق و جرائم بیش از سی‌سال دولت امریکا را به شما نمایندگان محترم عرضه دارند. چه‌طور ممکن است اسناد قتل‌ها و شکنجه‌های وحشیانه و زندان‌های رژیم سفّاک گذشته را در طول پنجاه سال، از سراسر کشور جمع‌آوری کنند؟ و چگونه می‌توانند اسناد و اسامی شهدای مسجد گوهرشاد و قتل‌عام‌های مکرر در طول سلطنت غاصبانه محمدرضا، و از ۱۵ خرداد[۴۲] تا زمان سقوط رژیم را خصوصاً در دو، سه سال اخیر جمع‌آوری کرده و عرضه نمایند؟ و چه‌طور می‌توانند تمام قراردادهای تحمیلی از طرف دولتمردان امریکا توسط شاه خائن علیه ملت مظلوم ایران را مفصلًا ارائه دهند؟ و چه‌طور ممکن است قبرستان‌های شهدای ما را که در سراسر ایران بر اثر کشتارهای دسته‌جمعی به‌وجود آمده است ارائه دهند؟ و چگونه ممکن است معلولین از ۱۵ خرداد ۴۲ تا سال‌های اخیر را که در شهرهای سراسر کشور متفرق‌اند به شما ارائه دهند؟ آنچه دولت می‌تواند ارائه دهد اسناد بسیار ناچیزی است که عمّال دولت امریکا نرسیده‌اند تا آنها را محو کنند و اسنادی است که حتی پس از سقوط شاه در به اصطلاح سفارت امریکا موجود است. با آنکه اکثر اسناد مهم به دست کارمندان این به اصطلاح سفارتخانه پودر شده است، که امکان استفاده از آنها دیگر نیست، ولی آنچه به دست آمده است دخالت امریکا را در کشور ما ثابت می‌کند. مستشاران امریکا در مقدّرات کشور مظلوم ما دخالت‌های مستقیم داشته‌اند. تحمیل کاپیتولاسیون بر ملت مظلوم ما به وسیله شاه مخلوع سابق، از بزرگترین جنایات امریکا بود که با مخالفت روحانیون و ملت متدین مواجه گشت، و از آن پس چه ستم‌ها و چه جنایات که بر ملت ما وارد نشد. شما آقایان بدانید سفارت امریکا که به دروغ نام آن را سفارتخانه گذاشته‌اند دارای دستگاه‌هایی است که مخصوص جاسوسی در ایران و در منطقه است و این محل برای جاسوسی و دخالت در مقدّرات کشور ما تأسیس شده بود. پیاده کردن قوای نظامی در کشوری مستقل* جرمی است نابخشودنی و بار دیگر کارتر گفته است دوباره در ایران دخالت نظامی می‌کنم. باید بگویم ملت ما آنچه تاکنون از اکثر دولت‌ها دیده است طرفداری از ظالم و محکوم نمودن مظلوم می‌باشد. ملت ما اکنون چشم به شما نمایندگان دوخته‌اند که برای رسیدگی به جرائم امریکا و شاه مخلوع به ایران آمده‌اید و از شما امید عدل و انصاف دارد. ما امیدواریم که نتیجه این بررسی محکوم نمودن ظالم باشد. از خداوند متعال نجات مستضعفین جهان را خواستارم.

والسلام علی من اتبع الهدی

روح‌الله الموسوی الخمینی‌ - یازدهم خردادماه ۵۹

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* اشاره به واقعه طبس در پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹

 

تصاویر کنفرانس مزبور را در اینجا ببینید